Quantcast
Browse latest Browse all 2

Der findes da nisser

$

I går var jeg i biografen med mor, og her så vi en film med en far, som hadede julen og i øvrigt ikke mente, at der fandtes nisser. Han sagde, at det kun er børnehavebørn, som tror på nisser. Men som jeg sagde til mor, så er det jo noget sludder, fordi jeg går jo i skole.

Og jeg ved, at der findes nisser, for vi har selv en. Og han er en rigtig drillenisse – specielt hvis vi glemmer at give ham lidt godter.

I forrige uge havde vi nok forsømt ham lidt, så da vi skulle spise risengrød til morgenmad, havde han farvet den blå. Og i lørdags, da jeg stod op, var der ingen gaver – hvilket jeg blev ret skuffet over.

Men da jeg så skar en nybagt bolle op, så lå der en seddel inde i den, hvor der stod, at vi ikke havde fået nogle gaver, fordi han ikke havde fået nogen risengrød.

Nu er det så snart juleaften – og derved ved at være slut med alle julearrangementerne. Men der har godt nok også været en del her i december.

Forrige tirsdag havde ”trivselsgruppen” i skolen arrangeret skøjteløb ved Frederiksberg Have. Så her mødtes far og jeg med de andre, og så prøvede jeg at stå på skøjter for første gang i mit liv. Det var lidt svært, og jeg var i bogstaveligt forstand på glat is i starten.

Men efterhånden blev jeg bedre til det. Og hver gang jeg havde kørt en runde på skøjtebanen, stoppede jeg lige for at tage et par småkager. Så jeg nåede at spise en del i løbet af de par timer, hvor vi var der.

Næste dag var der så julehygge i SFO’en efter skoletid. Så her kom far og Vilde forbi og spiste pebernødder og æbleskiver med mig.

Fredag holdt jeg fri fra skole, for her skulle vi en tur til Vilnius i Litauen. Og for en gang skyld havde vi ikke så meget bagage, så vi tog metroen til lufthavnen.

I Vilnius tog vi en taxa fra lufthavnen til den lejlighed, som vi havde lejet. Her var to soveværelser, så Vilde og jeg sov i det ene, mens mor og far sov i det andet. Inden vi gik i seng, var vi dog lige på restaurant for at spise aftensmad.

Lørdag morgen vågnede vi 6.30 Litauentid – hvilket svarede til 5.30 dansk tid. Så spiste vi morgenmad, og bagefter gik vi en tur ud i byen. Her var vi på julemarked, hvor vi bl.a. købte hver en slikkepind (for nogle penge som vi havde fået af mor og far). Bagefter var vi oppe i et højt klokketårn.

Frokosten blev spist på en restaurant, og bagefter var vi en i H & M butik, hvor vi købte nogle flere ting for vores penge. Det var rigtig svært at vælge (og jeg måtte vælge en halskæde og nogle ringe fra), men til sidst fandt jeg ud af, hvad jeg gerne ville bruge mine penge på.

Resten af dagen slappede vi af hjemme i lejligheden, og om aftenen gik far af sted for at købe pizza til os, så vi ikke behøvede at gå ud igen.

Næste dag var vi på endnu en bytur – hvor vi bl.a. så en kirke. Vi brugte også de sidste af vores penge på en slikkepind. Og så slappede vi igen af i lejligheden og fik pizza udefra.

Mandag var det så tid til at tage mod Danmark igen. Inden spiste vi lige morgenmad på en restaurant, hvor man bl.a. kunne få vafler. Om eftermiddagen fløj vi så til Danmark, og fra lufthavnen tog vi metroen det sidste stykke hjem. Og næste dag var det så tilbage i skolen igen.

Onsdag havde jeg en rigtig heldig dag. Her blev jeg udtrukket af nissen til at vælge en gave til klassen (nogle farveblyanter). Og senere vandt jeg også sammen med tre andre hele to gange i julebanko, som vi spillede med vores venskabsklasse 3.A. Og ikke nok med det så fandt jeg også nissen Niels, der gemmer sig hver dag – og som vi skal prøve at finde.

Dagen efter var vi en tur i Hareskoven med skolen. Her kørte vi alle sammen i en stor bus, hvor jeg sad ovenpå og kunne se rigtig godt.

Fredag var så sidste dag inden juleferien. Her blev den gave, som jeg havde haft med, udtrukket. Det viste sig at være en masse balloner – som Anja syntes vi skulle bruge til vores 100-dages fest.

Vi var også til gudstjeneste i Skt. Thomas Kirken (hvor jeg var blevet døbt). Her var der flere som optrådte – bl.a. en som kunne klatre i et reb og en anden, som kunne svinge med ild. Efter skole var jeg til svømning sammen med far.

Lørdag skulle far til julefrokost, så Vilde og jeg var sammen med mor oppe hos mormor og morfar. Her var Henrik, Janne, Filippa og Linus også. Vi fik fældet et flot juletræ, der skulle bruges til juleaften.

Da vi kom hjem igen, havde nissen spist den risengrød, som far havde sat frem. Og så havde han lagt en gave hver til Vilde og jeg – to Mumitrolde-skåle med lidt slik i (som han havde taget fra os).

Nu er det så blevet rigtig juleferie, og i dag er vi hjemme sammen med mor – mens far lige er på arbejde for sidste dag. Og i morgen skal mor så på arbejde, mens vi er hjemme med far.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 2

Latest Images

Trending Articles

DIY - Hæklet bil og flyvemaskine

Akemi Homura & Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Flandre Scarlet (Touhou)

SKE48 – Pareo wa emerald – PV_HQ

Koshigaya Komari (Non Non Biyori)

Cat & Nazrin (Touhou)

Akaza Akari (Yuruyuri)

Kaname Madoka & Akemi Homura (Puella Magi Madoka Magica)